
aanvragen eHerkenning (EH3) mogelijk voor kerken
Het is voor kerken nu mogelijk om eHerkenning met beveiligingsniveau 3 aan te vragen. Dit is nodig om digitaal te communiceren met bijvoorbeeld de Belastingdienst en het UWV. Steeds meer zaken worden online geregeld en daarvoor is een digitale sleutel als eHerkenning (eID) nodig.
Sinds januari 2020 zijn alle plaatselijke kerken ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK). Echter, omdat er geen namen van kerkbestuurders of kerkleden geregistreerd staan, is de procedure iets aangepast en wordt er gewerkt met verklaringen omtrent rechtspersoonlijkheid en vertegenwoordiging van kerken.
Wat is eHerkenning?
In essentie regelt eHerkenning de digitale herkenning en controleert het de digitale bevoegdheid van iemand (een ‘gebruiker’) die online een dienst wil afnemen. Het is in die zin te vergelijken met DIGID voor natuurlijke personen, maar bij eHerkenning vertegenwoordig je een bedrijf of kerk. De kerkenraad (bestuur van de kerk) machtigt de gebruiker (bijvoorbeeld de penningmeester) om namens de kerk online zaken te regelen. eHerkenning werkt met betrouwbaarheidsniveaus van 1 tot en met 5. Afhankelijk van het betrouwbaarheidsniveau vindt er een toets plaats op de natuurlijke persoon en de mate van machtiging die deze persoon heeft om namens de rechtspersoon (kerkelijke gemeente) rechtshandelingen te verrichten.
Waarvoor hebben kerken eHerkenning nodig?
Doordat veel zaken tegenwoordig via internet geregeld worden, neemt het belang van eHerkenning toe. Zo gaat de overheid steeds verder digitaliseren en ook bedrijven bieden hun diensten vaak online aan. Een kerk met personeel in dienst (bijvoorbeeld een koster) heeft eHerkenning nodig voor UWV (werkgeversportaal) of om de aangifte loonheffingen in te dienen met een inlog op Mijn Belastingdienst Zakelijk. Maar denk ook aan het aanvragen van subsidies en dergelijke bij gemeenteloketten of andere instanties. Ook de Verklaring omtrent Gedrag (VOG) gaat straks via EH3 (nu nog via EH1).
Voor sommige kerken zal het hebben van eHerkenning nog niet direct nodig zijn, maar de verwachting is dat de digitalisering doorzet en dat er een moment komt dat het wel nodig is. Kerken die zelf de loonaangifte verzorgen, dienen met spoed eHerkenning aan te vragen, want het uitstel voor het doen van aangifte loonheffingen verloopt op 1 juli 2020.
Hoe aan te vragen?
Kerken en andere kerkelijke rechtspersonen (bijvoorbeeld deputaatschappen) die eHerkenning willen aanvragen, vragen bij het Dienstenbureau een verklaring van rechtspersoonlijkheid t.b.v. eHerkenning (verklaring A) aan via: info@cgk.nl.
Van het Dienstenbureau ontvangt u een invulformulier voor identificatie van bevoegde personen (verklaring B), die ingevuld en ondertekend dient te worden.
Beide documenten heeft u nodig voor uw aanvraag bij een leverancier eHerkenning.
Meer informatie vindt u in deze brief:
Van de 6 erkende leveranciers eHerkenning heeft KPN met het CIO het voortouw genomen om de procedure voor kerken mogelijk te maken. Onderstaande presentatie geeft stapsgewijs het aanvraagproces weer:
Contact
Voor vragen kunt u contact opnemen met het Dienstenbureau, de heer Bertjan Groothedde, telefoon: 0318 - 58 23 76.