
digitaal collecteren 2.0
Veel gemeenten kijken naar alternatieve manieren om te collecteren. Digitaal collecteren was al in opmars. Dan ging het om collectes in een normale dienst. Nu kijken we naar een digitale dienst met een digitale vorm van collecteren. Dus: digitaal collecteren 2.0.
We zien verrassende mogelijkheden.
digitaal collecteren 1.0
De eerste vorm van digitaal collecteren. Steeds minder kerkmensen hebben contant geld bij zich, maar meestal wel hun smartphone. Met een collecteapp op zo’n telefoon kun je digitaal geven. Bijvoorbeeld:
- met een geefbeweging richting een sensor in de collectezak (Givt)
- door het opwaarderen van een tegoed (Scipio, Chrch)
- via een handige betaalpagina (SKG)
geef je voor het aangekondigde collectedoel. Maar nu gemeenten niet meer samenkomen in de kerkgebouwen, moeten we het digitaal collecteren opnieuw tegen het licht houden.
van collectezak naar betaalverzoek
We reiken de kerkganger geen collectezak meer aan, maar doen hem een digitaal betaalverzoek. Op de keper beschouwd is er geen verschil met het aanreiken van een collectezak. Want: je geeft de mogelijkheid mee te doen met een collectedoel.
Hoe werkt dat?
Wie een rekening beheert, kan een digitaal betaalverzoek aanmaken. Je maakt een betaalverzoek aan en stuurt de link via de mail of via whatsapp naar iedereen. De ontvanger klikt op de link en gaat naar de betaalpagina van je bank en doet via iDeal een betaling. Het is in een paar klikken gebeurd. Deze vorm van betalen kun je ook als kerk gaan gebruiken. Hoe?
link en QR-code
De penningmeester van een plaatselijke gemeente kan betaalverzoeken aanmaken voor de momenten waar anders collecten waren.
Bijvoorbeeld: er zijn normaal gesproken in een dienst twee collecten. De penningmeester maakt dan twee verzoeken aan en noemt die naar de collecte: ‘Collecte CGK plaatsnaam 12-4-2020 kerk’ en ‘Collecte CGK plaatsnaam 12-4-2020 diaconie’. Vervolgens ontvangt hij van zijn bank een link, die hij kan gaan delen.
Van deze link kan ook een QR-code gemaakt worden om te scannen met je telefoon.
Zowel de rechtstreekse link als de QR-codelink zijn geschikt om online met de kerkgangers te communiceren. Denk aan deze mogelijkheden:
De link en/of QR-code:
- zet ze op de website (met uitleg), ook bij het archief van de dienst
- zet ze in de zondagsbrief
- toon ze op het scherm tijdens de online dienst
- deel ze in de kerkapp
- stuur ze per mail aan alle kerkleden
- deel via whatsapp
- communiceer via social media.
Advies: sluit zoveel mogelijk aan bij bestaande vormen voor het aankondigen van de collecte. Leg via de gebruikelijke weg uit hoe het werkt.
zie eerder artikel over betaalverzoeken en (gratis) QR-code aanmaken
vraag aandacht voor de digitale collecte
De mogelijkheden zijn groot, maar komen niet tot hun recht als die niet goed in de online dienst worden aangekondigd. Leg dus goed uit dat je het over de collecte hebt en hoe het digitale collecteren nu gaat. Vraag er tijdens de digitale dienst goede aandacht voor. En wijs heel concreet op hoe de online kerkgangers kunnen betalen. Vraag eventueel de luisteraars om de telefoon erbij te nemen en de QR-code of de link te scannen en de vervolgstappen te zetten.
let op…:
- De collectenaam (de omschrijving ervan) kan de penningmeester na het aanmaken van de link bij de bank niet meer wijzigen. Dit is dus een cruciale handeling.
- Verder is de collectelink (en de code) geldig voor een bepaalde tijd. Die verschilt per bank en per betaalrekening. In de regel is dat 30 dagen. Dat is voldoende, want elke week is er weer een nieuwe ronde.
- De kosten voor de ontvangende kerk zijn per overboeking wel wat hoger. Meestal rond 10 à 14 cent per transactie. De praktijk leert dat de overgemaakte bedragen per keer hoger zijn dan bij een gemiddelde collecte. Een gemeente die hiermee werkt, zag in korte tijd de opbrengst voor de diaconie stijgen van € 90 naar bijna € 600 per collecte. Betaalgemak mag dus een prijs hebben. Mensen waarderen dat.
Tikkie
Wat hierboven beschreven is, kan ook via Tikkie worden gedaan. Dit is een app op de smartphone voor specifieke betaaldoeleinden. Wel met een belangrijke beperking: het versturen van het betaalverzoek gaat via whatsapp. Als je dus alle gemeenteleden in een whatsapp-groep hebt, kan dit handig zijn; maar verder is Tikkie te specifiek en kan beter gebruik gemaakt worden van andere vormen van betaalverzoeken.
bankoverschrijving
Gemeenteleden die niet digitaal kunnen of willen geven, kunnen nog steeds hun bijdrage met een bankoverschrijving overmaken. Dat kan periodiek, bijvoorbeeld door het instellen van een automatische wekelijkse overboeking. Je kunt de collectes ook maandelijks overmaken, zodat je niet elke week ‘iets in de collecte hoeft te doen’.
geen (extra) intermediair
De grote stap voor penningmeesters is vooral een denkstap, namelijk dat er voor deze nieuwe vorm van collecteren geen (extra) ‘intermediair’ nodig is. De penningmeester kan zélf de collecte organiseren en de betaalverzoeken uitzetten, anders gezegd: de digitale collectezak rond laten gaan in de gemeente. Wel net zo makkelijk!
_______
Bron: ds. Erjan van der Linde, diaconaal consulent. Alle berichten over collecteren in coronatijd.
Contactpersonen / meer informatie: Dienstenbureau via het e-mailadres in tijden van corona: verbinding@cgk.nl
alle coronaberichten op onze website: www.cgk.nl/corona | hulp bieden en hulp vragen: www.nietalleen.nl |