
‘oefen, probeer en leer’
Martijn Kooijman en Gijsbert Legemaat zijn als leden van de CGK Scherpenzeel betrokken bij het herinrichten van de kerk. Ook professioneel worden ze ingeschakeld om te helpen bij ‘routing’ en communicatie bij andere organisaties en bedrijven. Genoeg redenen voor een interview met tips en tricks.
hoe zijn jullie zo bij dit thema betrokken geraakt?
Martijn: ‘Met kinderen op de basisschool zag ik al snel dat er wat georganiseerd moet worden om hen na de sluiting weer op school te ontvangen. En Gijsbert zag in zijn klantenkring van het midden- en kleinbedrijf dat ook daar behoefte was aan ondersteuning.’
Gijsbert: ‘Er moest best snel geschakeld worden. Wat als de winkel opengaat, hoeveel mensen kunnen er dan in en hoe leid je hen door de winkel naar de uitgang. In het begin werd er natuurlijk veel tape geplakt, maar nu de beperkingen langer duren, is het mooier en vriendelijker om alles wat professioneler aan te pakken.’
is een kerk bijzonder? In de zin dat je daarvoor op een andere manier moet denken over looproutes en dergelijke?
Martijn: ‘Voor een groot deel is het organiseren van hoe en waar je mensen ontvangt gelijk aan hoe je dat in andere organisaties doet. Het verschil met bijvoorbeeld een winkel is, dat mensen in de kerk daar in grotere aantallen tegelijk blijven, op een vast moment. In een supermarkt is het vooral van belang dat mensen binnenkomen, zonder treuzelen doorlopen en dan weer plaatsmaken voor nieuwe klanten. In de kerk wil je dat bezoekers weten dat het veilig is om het gebouw te betreden en daar samen te zijn onder Gods Woord.’
Gijsbert: ‘Voor ons is misschien wel het belangrijkste punt wat we lazen in één van de eerste coronanieuwsbrieven van het Dienstenbureau: dat we als kerken een voorbeeldfunctie hebben in de maatschappij.’
het ‘nieuwe normaal’ in de kerk staat of valt met het gedrag van de kerkgangers. Hoe bepaal je de toon van de communicatie, zodat we vriendelijk en gastvrij blijven én ons aanpassen aan de richtlijnen?
‘Dat is inderdaad belangrijk. Je wilt voorkomen dat je mensen steeds nadrukkelijk vertelt wat ze moeten doen en wat ze vooral niet moeten doen. Daarom pleiten we voor goede communicatie, dat wil zeggen: duidelijk aangeven wat de regels en de gewenste looproutes in de kerk zijn. Duidelijkheid voorkomt vragen. Dus: geef vooraf instructies over wat de bezoeker kan verwachten en laat bij de ingang van je kerk zien hoe het binnen georganiseerd is.
Daarnaast is een vriendelijke toon zeker van belang. Die toon wordt niet alleen bepaald door de woorden die je kiest, maar ook door de kleuren die je gebruikt. In onze materialen hebben we daarom gekozen voor veel en vriendelijke kleuren. We mijden hard geel en fel oranje, want daarmee communiceer je op hoge toon dat iets gevaarlijk is.’
hebben jullie in Scherpenzeel al ervaring opgedaan?
‘We zijn met de aangewezen commissies bezig om na te denken over de inrichting van ons gebouw. Je ziet dat elke kerk toch weer anders is. Wij kerken bijvoorbeeld in een publiek gebouw, waar doordeweeks andere organisaties hun activiteiten hebben. Daarom kunnen we niet met stickers werken, maar worden het vermoedelijk bordjes. Al doende leer je wat in jouw situatie de beste weg is.’
als je kijkt naar het format gebruiksplan dat we vorige week publiceerden, voor welke punten vragen jullie dan vooral aandacht?
‘De looproutes blijven de uitdaging. Vaste zitplaatsen zijn weg. En bedenk ook dat er meer is dan het opstellen van stoelen op een andere manier. Wat bijvoorbeeld als iemand tijdens de kerkdienst naar het toilet moet: hoe bewaar je dan toch die anderhalve meter afstand?
We vinden het slim dat we eerst in juni de kans krijgen om een maand te oefenen met een inrichting voor maximaal 30 personen. We gaan ontdekken waar de knelpunten zitten, waar de looppaden misschien toch te smal zijn, waar opstoppingen dreigen, of ergens misschien wachtstrepen aangebracht moeten worden. Dat zal per gebouw verschillend zijn. En misschien moet er over de buitenruimte, op het kerkplein, ook worden nagedacht.
hebben jullie tot slot nog praktische tips?
‘We zijn in deze omstandigheden een beetje samen aan het pionieren. Probeer dingen uit, leer elke zondag weer een stukje meer. Schiet niet in de stress, als we het niet in één keer goed doen. Oefen, probeer en leer! En nogmaals: we hebben als kerk een voorbeeldfunctie in de maatschappij.’
_______
Bron: format gebruiksplan kerkgebouwen (CGK), www.corona-communicatie.nl
Foto: Martijn Kooijman (links), Gijsbert Legemaat (rechts)
Contactpersonen / meer informatie: Dienstenbureau via het e-mailadres in tijden van corona: verbinding@cgk.nl
alle coronaberichten op onze website: www.cgk.nl/corona | hulp bieden en hulp vragen: www.nietalleen.nl |