
prachtige kettingreacties
Op het platteland van Zambia is meer dan vijftig procent van de bevolking analfabeet. Missionaire diaconale werker Marjanne Hendriksen is hier werkzaam bij Christian Education Ministry. In de omgeving van Petauke steunt het CEM scholen die door de dorpsgemeenschappen zelf zijn gestart. Ze trainen vrijwilligers in onderwijsvaardigheden. Door corona veranderde het werk van Marjanne en gebeuren er bijzondere dingen.
Christus verbindt
Marjanne vertelt: ‘Al jarenlang draag ik een zilveren schakelketting. Deze is me dierbaar. Gekregen van mijn collega’s, toen ik in Bleskensgraaf afscheid nam van de School met de Bijbel (de school waarop ik lesgaf), om naar de Bijbelschool te gaan. Een prachtig sieraad: doffe schakeltjes, verbonden door glimmende tussenstukjes. Ik weet nog hoe ik in mijn dankwoord daar de symboliek van verwoordde: de glans van Christus’ werk voor mensen én kinderen bindt collega’s samen. Juist daarom werkten we immers op de School met de Bijbel.
symbolisch
Het effect van de afwisseling tussen dof en glansrijk is ondertussen aardig weggepoetst. Het zweterige klimaat in Zambia laat alles zwart uitslaan. In Nederland liet ik tijdens verlofperiodes het juweeltje weer opknappen. Nu heeft elk schakeltje dezelfde gloed gekregen. Voor mij nog steeds symbolisch. Als wij als schakeltjes met en door Christus verbonden zijn, mogen we samen iets moois vormen. Dan stralen we iets uit. Dan komt er een kettingreactie op gang.
schakeltjes van Licht
Nu zien we in het nieuws allerlei narigheid van duistere krachten en kettingreacties, waardoor geweld zich als een olievlek uitbreidt. Je zou er naar van worden. Juist daarom deel ik nu zo graag een verhaal van hoop.
Wij allen kunnen een schakeltje zijn in de verspreiding van de boodschap van het Licht. Ik wil graag het effect van een aaneenschakeling van mensen laten zien dat vanuit onze gemeente ontstond in de coronatijd.
kettingreactie
Iemand uit mijn gemeente vraagt mij om een bijdrage voor een uitzending van het kinderhalfuur. Een Zambiaanse juf hoort daarvan en wil samen met mij iets soortgelijks voor haar thuiszittende kleuters doen. De directeur van onze zendingspost stimuleert mij om tijdens onze lockdown hetzelfde in het Engels te gaan doen zodat we het breed kunnen verspreiden onder (oud-)Bijbelschoolstudenten, onderwijzers en andere contacten.
Vanaf hier vertakt de ketting zich in zoveel deelkettingen dat ik de kettingreacties niet meer kan overzien. Het gaat maar door: een Bijbelfilmpje ontvangen, doorsturen, ontvangen, doorsturen …
nieuwe kettingen rijgen
Maar ik kan nog wel het spoor van een van die deelkettingen een stukje verder volgen: een collega in Azië heeft interesse in de Engelse filmpjes - een gemeentelid hoort daarvan en brengt me in contact met iemand in het Midden-Oosten – degene in Azië hoort daar weer van en komt op een idee. Samen rijgen we een nieuwe ketting: iemand die de Engelse filmpjes uitschrijft - een ander die deze schrijfsels vertaalt in een andere taal - iemand die vervolgens geluidsfragmenten inspreekt - ik knutsel alles weer om tot een filmpje en stuur het terug - meerderen die zo’n filmpje controleren - en dan weer een enorme kettingreactie van verzenden, ontvangen, doorsturen …
Ondertussen worden soortgelijke kettingen in meerdere taalgroepen geregen!
het gaat door
Nog meer schakelkettingen: mensen, binnen en buiten onze gemeente, die organisaties op de hoogte stellen van dit stukje wereldwijde zendingswerk. Het loopt uit op onlinevergaderingen. Het loopt uit op uitnodigingen voor presentaties en gastlessen. Het loopt uit op nog meer platforms waar de filmpjes gedeeld worden. Het loopt uit op een vraag om te onderzoeken of ik online onderwijstraining kan geven in een land waar je normaal niet makkelijk binnenkomt.
Wat voor kettingreacties kan dit alles weer allemaal op gaan leveren?
In 2020 begeleidde het CEM in Zambia dertig scholen. Lees meer over dit project.