
GHA141 Lees- en schrijfonderwijs aan kinderen
projectomschrijving
Dagombakinderen uit het noorden van Ghana groeien op met de lokale taal Dagbani, terwijl op school alleen wordt lesgegeven in het Engels. De organisatie Literacy and Development through Partnership (LDP) schiet deze kinderen te hulp door moedertaalonderwijs voor de Dagomba te organiseren. LDP leidt lokale onderwijzers op tot taalcoach en vertelt ouders over het belang van taalonderwijs. Want wie geschoold is, heeft meer kansen om de vicieuze cirkel van armoede te doorbreken.
waarom dit project
Hoewel Ghana een land is waar economische ontwikkeling hoogtij viert, is er grote ongelijkheid in het land. Met name in het noorden is er veel armoede. Hoewel het onderwijsbeleid in Ghana er positief tegenover staat dat kinderen starten met onderwijs in hun eigen taal en daarna Engels als een tweede taal leren, wordt meestal alleen Engels gebruikt vanaf de eerste schooldag. Dit leidt ertoe dat kinderen uit minderheidstaalgroepen les krijgen in een taal die ze niet spreken, daardoor worden achtergesteld en geen gelijke toegang hebben tot onderwijs.
impact
Doordat kinderen lezen en schrijven in hun eigen taal en hierdoor makkelijker de nationale taal aanleren, hebben ze een kans om hun toekomst te verbeteren en te ontsnappen aan de armoede. Het verlangen is dat er verandering komt in de levens van de Dagomba. Niet alleen door verbetering van de kwaliteit van het onderwijs, maar ook doordat kinderen en volwassenen als ze kunnen lezen en schrijven in hun eigen taal, zelf het Woord van God kunnen gaan lezen.
wat kunnen we leren?
Het trainen en opleiden van twee verschillende groepen leraren: vrijwilligers afkomstig uit de regio die de taal spreken en een aantal leerkrachten die vanuit de overheid op de dorpsscholen werken, is een belangrijke activiteit. Zij worden gemotiveerd en getraind om les te geven in lezen en schrijven in het Dagbani. Naast het opleiden van leraren worden er lees- en schrijfmaterialen ontwikkeld om in de lessen te kunnen gebruiken. Ook is het belangrijk dat ouders en leiders van de gemeenschap overtuigd zijn van het belang van moedertaalonderwijs. Door workshops met de ouders worden deze hiervan overtuigd.